Õpilaste silmapaistvalt hea käitumise saladus

Olen siinviibimise esimestest päevadest pannud tähele, et õpilased kuuletuvad väga kergesti, käituvad väga mõistlikult. Tahan teada, mis neid motiveerib? Olen siit-sealt kilde kogunud, jälginud. Kõige selle toetuseks intervjueerisin Tomi, secondary õpetajat, kes on vastutav käitumise manageerimise eest.

Saladus peitub dokumendis, mis on toeks kooli põhieesmärkide täitmisel. Õpilaste käitumise sätestab tegevusjuhend. Selles on kirjas hulk punkte, püüan anda olulisemast ülevaate.

Kui õpilane tuleb kooli, peab ta tegevusjuhendiga tutvuma. Selleks külastatakse suvel kõigi kooli tulevate õpilaste kodusid, et tutvuda peredega ja selgitada, millist käitumist lapselt koolis oodatakse. See kirjutatakse kolmepoolselt alla, enne on õpilane valju häälega ette lugenud reeglid  ja kinnitanud nõusolekut nende täitmiseks ning koolivormi kandmiseks. Vanemad kinnitavad, et toetavad last igakülgselt.

Juulis toimub kahe nädala jooksul suvekool, kus kõik kooli tulevad õpilased harjutavad käitumismaneere, mida neilt koolis oodatakse. Lisaks räägitakse palju sellest, mida koolis ei aktsepteerita – asjade maha unustamist, koolivormi mitte kandmist, tunnis mitte töötamist. Vägivald on väljaspool igasugu aktsepteerimise piire.

Ja kuidas õpilase käitumist jälgitakse. Süsteem on keeruline, kuid toimib. Iga õpilane saab igal reedel käitumise eest 75 punkti järgnevaks nädalaks ning tal on võimalik oma hea käitumisega neid juurde koguda, aga halva käitumisega ka punkte kaotada. Igal lapsel on oma skoor, klassil lisaks oma skoor. Iga nädal tehakse õpilaste skoorist kokkuvõte ja kuu lõpus saab õpilane nn „palgalehe“, kus tema kogutud punktid peal. Iga uus nädal algab uue 75-punktide skooriga.

Skooride kokkuvõtted tehakse kuude ja aasta lõikes. Kes suudab oma skoori 75 säilitada nädala jooksul, saab osaleda mõnel lahedal üritusel oma koolis. Igal nädalal. Kes skoori tõstab, saab väljasõidu, filmiõhtu, lähedal asuvate linnade külastuse jne.

Kui õpilaste keskmine skoor on 100, saab õpilane aasta lõpus ekskursioonile. Kui skoor on 110, antakse talle hõbekäevõru, 120 punkti eest kuldkäevõru ning 130 punkti eest teemantkäevõru, millega taas kaasnevad erinevad preemiad, privileegid.

Allolevad pildid kõnelevad kooli seintel, kes on parimad punktikogujad ja millised preemiareisid tublisid ees ootavad.

dsc_0586dsc_0587dsc_0588dsc_0589dsc_0590dsc_0591dsc_0592dsc_0593

Igakuise „palgasedeli“ peal on punktid, see peaks mõjutama õpilast tegutsema motiveeritult. Punktide eest  võib õpilane endale kooli oksjonil midagi soetada või punkte alles hoida, neid koguda ja nende eest endale elamusi saada. Näen väga suurt paralleeli täiskasvanute elu, töö ja palga saamise vahel. Kõik õpilased õpivad seega varakult, kuidas tema igapäevased tegemised kajastuvad kuu lõpus palgasedelil, samuti on võimalik ise otsustada, mida oma „palga“ eest ette võtta – kas soetada asju või saada elamusi. 

Hindamine toimub ka meeskondlikult: iga 7.-9.klassi tundi hinnatakse samal põhimõttel – klassil on teatud arv punkte, neid on võimalik juurde saada või kaotada, oleneb klassi käitumisest. Seda nimetatakse Reach-School, võrreldav palgasedeliga. Edu korral on klassil võimalik saada Reachi auhind, milleks taas tore tegevus koos klassiga – piknik, matk, ekskursioon jne.  

Kuid mida võetakse ette nendega, kes ei allu ja keda „palgasedel“ ei motiveeri? Rikkumiste üle peetakse samuti arvestust. Lisaks palgasedelilt punktide kadumisele on kasutusel terve hulk meetmeid.  Tõsisemaks rikkumiseks peetakse vandumist, tujutsemist, õpetaja või kaasõpilasega ebaviisakalt käitumist. Kui saad päeva jooksul kokku 9 rikkumist, pead terve järgmise päeva istuma üksi, olema klassis tagareas teistest eraldi üksikus pingis, teistega ei tohi suhelda, oled eraldatud ja ka õpetajad eiravad. Kuid õppima ja kaasa töötama peab. 9 miinust päeva jooksul kannab nime Step1. Asi läheb karmimaks, kui oled vägivaldne või saad mitmel päeval järjest Step1 – siis saad karistuse nimega Step2, mis tähendab terve päeva õppimist eraldi ruumis, kus on kardinatega eraldatud boksid. Kõik peab saama õpitud

 

DSC_0614.JPG
Karistuse nimega Step2 saanud õpilased veedavad terve koolipäeva teistest eraldatuna oma boksis ja kogu koolipäeva jooksul õpitu tuleb ära teha iseseisvalt.

.Ja kui ka need meetmed ei aita, Step2 kordub, siis saadakse Step3, mis tähendab ajutist koolikeeldu. Seda viimast rakendatakse küll üsna harva, aga tuleb ette.

 

Koolikeeldu võidakse rakendada kuni 5-päevasena. Kujutan ette, et sellesse staadiumisse jõudnud õpilane on näinud hulga vaeva, tõestamaks, et ta üldse õppida ega paraneda ei soovi. Kui aga on tegemist kooli terariista või narkootikumide toomisega, soovitatakse kohe koolist lahkuda. Ka väljaheitmisel on erinevad raskusastmed. Kergem  võimalus tähendab, et õpilasele öeldakse, et me soovime, et sa lahkud meie koolist, tal aidatakse leida uus kool. Temale kaasa antavatele dokumentidele välja viskamise põhjust ei kirjutata. Keerulisem juhtum saab kaasa paberi, kus kirjas põhjused koolist väljaheitmise kohta – sellise dokumendiga uut kooli leida on äärmiselt keeruline.

Õpilastel on iga päev umbes 1 tunni jagu kodutöid, kui see on tegemata, tuleb samal päeval jääda peale tunde ja kodutööd ära teha. Samas, eraldatud kardinatega ruumis.

Selle korra eesmärk on siiski positiivse teel mõjutada õpilast eeskujulikult käituma, ka negatiivsete asjade puhul on alati võimalus end parandada ja käituda paremini. Kogu punktiarvestust peetakse meie stuudiumi-taolises online süsteemis, millele on igal õpetajal juurdepääs.

Ja lõpetuseks – juhendid, kui nii võib öelda, kuidas peab käituma, mis väärtused on õiged järgida, on igal pool seintel meelde tuletamas ja olulist rõhutamas.

dsc_0585dsc_0529dsc_0531dsc_0532dsc_0533dsc_0534dsc_0535dsc_0536

Ja selline näeb välja klassi meeskondlik konto, mis on iga klassi seinal. Lihtsad krõpsmaterjaliga kinnitatavad ja ära võetavad lipikud, olen näinud mitmel korral, kui õpetajakorduva meeldetuletuse peale lõpuks mõne riba kõrvale toimetab.

dsc_0530

 Ningl lisaks on igas klassis ka meeldetuletus, kuidas võiks ja peaks

dsc_0528

 

 

 

 

Leave a comment